Oglaševanje

Konec kolon na hrvaških cestninskih postajah: kakšen bo novi sistem cestninjenja

author
M. V.
04. nov 2025. 05:17
hrvaška cestnina
Foto: PROFIMEDIA

Na Hrvaškem se danes začenja postopna uvedba novega digitalnega sistema cestninjenja – Crolibertas, ki bo voznikom omogočal vožnjo po avtocestah brez ustavljanja na cestninskih postajah. Prvi portali bodo postavljeni na avtocesti A3 med Popovačo in Novsko, postopno pa naj bi sistem do novembra 2026 zaživel na vseh avtocestah pri naših južnih sosedih. Novi način plačevanja bo temeljil na elektronskem obračunu, registraciji uporabnikov in samodejnem prepoznavanju registrskih tablic.

Oglaševanje

Na hrvaških avtocestah bo prišlo do ene največjih sprememb v zadnjih desetletjih. Ustavljanje na cestninskih postajah bo kmalu postalo stvar preteklosti, saj naši južni sosedje z današnjim dnem začenjajo uvajanje digitalnega sistema elektronskega plačevanja cestnin. Projekt, poimenovan Crolibertas, bo postopoma odpravil vse obstoječe cestninske postaje in uvedel t. i. prost prometni pretok na avtocestah brez ustavljanja.

Prva faza prenove cestninskega sistema se začenja že danes, in sicer na avtocesti A3, kjer bodo postavili prvih sedem portalov. Trije bodo nameščeni na odsekih Popovača-Kutina, Kutina-Lipovljani in Lipovljani-Novska, štirje pa v območju nekdanjih cestninskih postaj Popovača, Kutina, Lipovljani in Novska.

Po navedbah upravljalca Hrvaških avtocest (HAC) bodo dela potekala v več fazah, prometno ureditev na posameznih območjih bodo sprotno začasno preurejali s spremenjeno signalizacijo, občasno pa bodo ponekod zaprti tudi deli odstavnih ali prometnih pasov. Postavitve prečnih tramov pa bodo potekale predvsem v nočnem času, da bi se izognili gnečam na avtocestah.

Novi sistem Crolibertas bo uveden na vseh avtocestah, s katerimi upravljajo Hrvaške avtoceste (HAC), Bina Istra in Avtocesta Zagreb – Macelj. Sistem bo omogočal brezstično plačevanje za osebna in tovorna vozila, cestnina pa se bo obračunavala samodejno – brez ustavljanja vozil na začetku ali koncu cestninskih odsekov.

Ko bo sistem v celoti deloval, bodo morali vozniki svoje podatke registrirati prek aplikacije, kjer bodo navedli osebne podatke, registrsko številko vozila in številko kreditne kartice.

hrvaška, cestnina, cestninska postaja
Foto: PROFIMEDIA

Sistem bo omogočal prepoznavanje registrskih tablic vozil, prav tako pa bo omogočal prepoznavo naprav ENC, ki jih mnogi vozniki na hrvaških avtocestah že uporabljajo. Naprave ENC bodo tako še naprej ostale v uporabi in bodo omogočale plačevanje cestnine.

S prehodom na nov sistem bo začel veljati tudi novi zakon o cestninjenju. Plačilo z gotovino ali bančnimi karticami na cestninskih postajah ne bo več mogoče, saj bo cestnina obračunana elektronsko in v realnem času. Za tovorna vozila bo uporaba naprave ENC obvezna.

Turisti, ki bodo prihajali na Hrvaško, bodo na mejnih prehodih preusmerjeni na posebne pasove, kjer bodo lahko opravili registracijo podatkov za plačilo cestnine.

Projekt je vreden skoraj 80 milijonov evrov, sredstva pa so zagotovljena iz nacionalnega načrta za okrevanje in odpornost. Pogodbo o izvedbi je HAC podpisal s konzorcijem podjetij SkyToll iz Slovaške in TollNet iz Češke. Izvajalec del, podjetje SkyToll, bo vzporedno z montažo portalov izvajal testiranja vseh segmentov sistema, da bi zagotovil popolno funkcionalnost. Del opreme, vključno s portali, zaščitno ograjo in prototipom nadzornega vozila, je že dostavljen na Hrvaško.

Skupno bo postavljenih 212 portalov vzdolž celotne avtocestne mreže. Ti bodo opremljeni s kamerami, antenami in napredno IT-opremo, povezano z zalednimi centri za obdelavo podatkov. Po končani montaži bo sledilo celovito testiranje sistema na ravni celotne mreže. HAC poudarja, da je Crolibertas tehnično in infrastrukturno izjemno zahteven projekt, ki ga izvajajo v skladu z najvišjimi varnostnimi standardi.

Za nadzor bo vzpostavljen tudi nov sistem mobilnih ekip. Po avtocestah bodo krožila bela vozila z modrimi rotacijskimi lučmi in oznako ESNC, opremljena z napravami za branje registrskih tablic, komunikacijskim sistemom in zaslonom za prikaz navodil voznikom. Nadzorniki bodo imeli pooblastila za preverjanje pravilne uporabe sistema, prav tako bodo voznikom lahko izdali tudi kazen, v primeru, da ne bodo imeli urejene predhodne registracije.

Globe za voznike brez urejene registracije bodo znašale od 300 do 600 evrov, v primeru neplačila pa bo sledila tudi prisilna izterjava – tudi za voznike iz tujine, kar bo omogočal sistem čezmejne izmenjave podatkov EUCARIS.

Kot poročajo hrvaški mediji, Hrvaška z uvedbo sistema Crolibertas sledi sodobnim evropskim trendom digitalizacije cestninjenja s ciljem bolj tekočega prometa z manj zastoji in poenostavljenim plačevanjem cestnin.

Teme

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje

Spremljajte nas tudi na družbenih omrežjih